При роботі з дітьми ми часто говоримо про п'ятикласника. А чи змінюється щось в психологічному розвитку учня на етапі 6-го класу? Чи потрібно звернути увагу вчителів та батьків на цей етап становлення дитячої особистості?
Вважаю - варто!
1. Шестикласники характеризуються: - різким зростанням пізнавальної
активності й допитливості; - активізацією пізнавальних інтересів; - підлітку
стає цікаво багато з того, що далеко виходить за рамки його повсякденного
життя. Цей вік можна позначити як період «зеніту допитливості». Недарма серед
психологів поширений жарт, що підліток знає все і цікавиться всім, що не
входить до шкільної програми.
Нерідко інтереси школяра швидко гаснуть, так як
він відчуває цілком закономірну для діяльності в новій сфері невпевненість в
собі. Стикаючись з першим неуспіхом (або недостатнім успіхом), він
швидко розчаровується в цій сфері або в самому собі. Тому підтримка підлітка,
зміцнення його самооцінки, навчання аналізу причин невдач є значимими факторами
розвитку інтересів. Разом з
тим необхідно мати на увазі, що часто відсутність інтересів відзначається у
підлітків з яскраво вираженою тенденцією до «відмови від зусилля». Вони легко
піддаються чужому впливу і готові піти за будь-яким, хто покаже їм, як можна
без особливих зусиль подолати нудьгу і чим-небудь зайняти себе. Тому такі
підлітки становлять основний контингент всіляких асоціальних угруповань. Ці
школярі потребують особливої уваги і батьків, і педагогів.
2. Пізнавальні процеси
З 6-го класу починається інтелектуалізація
пізнавальних процесів:
• уваги,
• пам'яті,
• уяви,
• мислення,
• мовлення.
Активно розвивається логічна пам'ять, але
сповільнюється розвиток механічної пам'яті, що пов'язано зі збільшенням обсягу
інформації.. Рекомендація. Для розвитку теоретично рефлексивного мислення учням
6-го класу важливо розуміти навчальний матеріал, а не заучувати його напам'ять
(крім віршів).
3. Провідний вид діяльності
У шостому класі в дитини виникає потреба в серйозній
самостійній діяльності, яка цілком може задовольнятися в рамках шкільного
навчання. Навчання може набути нового особистісного змісту, стати діяльністю із
самоосвіти та самовдосконалення.
Рекомендація: Необхідно спонукати учня до
додаткових занять із певних навчальних предметів. Дорослим важливо керувати
інтересами дитини, інакше вона сама почне керувати ними. Це може призвести до
виникнення проблем, пов'язаних із протиправною і девіантною поведінкою.
4. Соціальна ситуація
розвитку
У 6-му класі в дитини виникає потреба в
самостійності і спілкуванні з однолітками. Самостійність шестикласника
виражається в основному в прагненні до емансипації від дорослих, звільненні від
їх опіки та контролю. У цьому віці боротьба за самостійність у думках і
вчинках набуває для підлітків особливе значення. Для них дуже важливо, щоб
навколишні з повагою вислуховували їх точку зору, тому їм зазвичай подобаються
різного роду дискусії. Основною формою прояву самостійності стають різного роду
агресивні дії, які у дорослих, як правило, викликають у відповідь агресію, що
призводить до наростання конфліктів між шестикласниками та їх батьками,
педагогами. Тому корисно надавати підліткам можливість усвідомлювати власні
індивідуальні особливості, свої агресивні дії, вчити їх контролювати прояви
агресії. Досить гостро цей період проходить в шестикласників, які виховуються в
так званих гіперопікаємих сім'ях, дорослі члени яких не можуть швидко
перебудуватися і продовжують надмірно опікати підлітків.
Рекомендація: Учень відчуває сильне бажання бути
самостійним і рівним з дорослими у правах. Тому, спонукаючи його до додаткових
занять із певних навчальних предметів, дотримуйтеся обережності! Зайвий тиск з
боку дорослих призводить до протилежної реакції – небажання робити те, що
нав'язують, до апатії або бунту.
5. Мотивація
У 6-му класі в дитини з'являється характерна
особливість - прагнення до самоосвіти. Якщо за час навчання в 1 - 5 класах в
неї склалася мотивація досягнення успіхів, то самоосвіта шестикласника буде
пов'язана з навчанням у школі, при мотивації уникнення невдач - із захопленнями
не навчального характеру (беззмістовного спілкування з однолітками і подібне).
Рекомендація: Наголосити на необхідності
спостерігати за інтересами й захопленнями їхніх дітей. Батьки повинні вчасно запобігати
небезпеці неблагополучного розвитку дитини!
6. Новоутворення
Центральним новоутворенням молодшого підліткового
віку (11-13 років) вважається почуття дорослості - ставлення підлітка до себе
як до дорослого, відчуття й усвідомлення себе дорослою людиною. Дорослішати
шестикласника змушують обставини, пов'язані з фізичними змінами в його
організмі. Прояв почуття дорослості починається з наслідування зовнішніх форм,
що спостерігає підліток у поведінці дорослих людей (зміни в зовнішньому
вигляді, манерах тощо.).
Рекомендація: Батькам обов'язково поговорити з
дітьми про зміни в їхньому організмі. Дитина, спостерігаючи в собі зміни,
боїться про них запитати. Все, що відбувається в момент фізіологічного
дорослішання з дитиною, здається їй протиприродним і дуже нагадує страшну
хворобу.
7. Спілкування
У 6-му класі в дітей підвищується увага до
соціального статусу, який вони мають у класі серед однолітків. Шестикласники
починають проявляти інтерес до дітей протилежної статі і взаємин із ними.
Рекомендація: Якщо в учня виник конфлікт з
однокласниками, спонукайте його вирішувати конфлікт самостійно. Розвивайте в
дитини здатність до психологічної адаптації та самозахисту. Уникайте порад типу:
«А ти дай йому здачі!» Навчіть дитину рахуватися з чужою думкою, з гумором
ставитися до своїх недоліків, не боятися виглядати смішним. Тоді в подальшому
дитина навчиться уникати багатьох проблем і неприємностей, пов'язаних зі
спілкуванням.
Пам’ятайте!!!
- Вік від 11-15 років перехідний до юності.
Характеризується загальним піднесенням життєдіяльності та перебудовою всього
організму.
- Здійснюється бурхливе фізіологічне зростання
всього організму.
- Статеве визрівання (у дівчаток з 11 років, у
хлопців пізніше.)
- Продовжує розвиватися нервова система.
- Здійснюється моральне та соціальне формування
особистості(світогляд, ідеали,система суджень).
- Особливе значення в моральній та соціальній
поведінці мають почуття (виявляють імпульсивно, бурхливо,афективно). Особливо
сильно проявляється гнів, агресивна поведінка.
-
Підлітковий вік називають – віком катастроф.
- Найсерйозніша проблема середнього віку –
неузгодженість переконань,моральних ідей і понять з вчинками та поведінкою.
(наміри благородні, а вчинки не завжди прекрасні).
- Поряд з позитивними ідеалами зустрічається
немало хибних, незрілих, аморальних уявлень.
Підлітки-хлопці схильні вибирати своїми кумирами
сильних, мужніх, сміливих людей. Поряд з книжковими це земні місцеві хулігани.
Наслідуючи їх не усвідомлюючи переступають межу, де сміливість обертається
жорстокістю, незалежність – підлістю, повага до себе – насильством над іншими.
У
дівчаток-підлітків також немало хибних ідеалів. Чимало з них не засуджують
проституцію,спекуляцію, дармоїдство, пишаються своїми знайомими з
правопорушеннями. У сім’ях, де дівчата не отримують любові близьких,(тактильної
ласки, тепла, уваги), шукають її осторонь та ідуть на ранні статеві стосунки.
Побажання!
Люблячи батьки повинні осмислити особливості розвитку
і поведінки своєї дитини, вміти поставити себе на її місце в надзвичайно
складних і суперечливих умовах реального життя. Це вірний шлях подолання
прогресуючого відчуження підлітків від батьків, школи. Суспільства. Повірте –
учень середнього шкільного віку цілком спроможний зрозуміти розумні аргументи,
переконатися в їх обґрунтованості, погодитися з розумними доведеннями.
Отже,
давайте підведемо підсумки.
- У 11 років практично всі діти перетинають кордон
підліткового віку. Провідна діяльність підлітка - спілкування, головне
новоутворення цього віку - почуття дорослості. Якщо хочете, щоб
підлітковий вік пройшов без ускладнень, слід дотримуватися таких вимог:
- У підлітка дуже тендітний організм, він може часто
хворіти, у нього загострюються хронічні захворювання. Треба допомогти
організму впоратися з перебудовою. Для цього потрібно стежити за
дотриманням режиму дня. Не дозволяти зловживати гострою їжею, пити багато
кави, їсти багато шоколаду (це вкрай шкідливо для підлітка).
- Підлітки багато часу проводять в неробстві:
годинами розмовляють по телефону, дивляться телевізор, цілодобово слухають
гучну музику. Потрібно вчити дітей дорожити своїм часом. Норма перегляду
телепередач в цьому віці - 60 хвилин на день, а для збудливих дітей і того
менше.
- Найважливіше для дитини - спілкування. Намагайтеся
знайти хвилинку, щоб на протязі дня поспілкуватися з нею.
- Намагайтеся не сварити підлітка в разі невдачі.
Допоможіть йому розібратися в причинах того, що сталося.
- Частіше хваліть дітей і створюйте їм ситуації
успіху.
- Враховуючи, що головне новоутворення віку - почуття
дорослості, розширюючи обов'язки підлітка, не забувайте розширювати його
права.
- Привчайте підлітка до систематичної праці. У нього
обов'язково повинні бути обов'язки.
- Допоможіть дітям організувати систематичні заняття
спортом. Слідкуйте за тим, щоб вони відвідували уроки фізкультури,
допоможіть вибрати спортивну секцію.
- У разі появи у дитини незвичайної манери поведінки
проаналізуйте причини її появи, при необхідності зверніться за
консультацією.
Немає коментарів:
Дописати коментар