Згідно з
численними дослідженнями, в сучасному світі прояви дитячої агресивності є однією з найбільш
поширених форм порушення поведінки, з якими доводиться мати справу дорослим -
батькам і фахівцям (педагогам, психологам, психотерапевтам). Сюди відносяться
спалахи дратівливості, неслухняність, надмірна активність, войовничість,
жорстокість.
У переважної більшості дітей спостерігається пряма і непряма
вербальна агресія - від скарг і агресивних фантазій ("Зараз прийде Ба-бай
і тебе забере!"), До прямих образ і погроз ("Ти - потвора",
"Ну й дурень ти!", "Зараз як дам боляче!"). У багатьох
дітей відзначаються випадки змішаної фізичної агресії - як непрямої (руйнування
чужих іграшок, псування одягу однолітка, що лежить біля його ліжка і пр.), так
і прямої (діти б'ють однолітків кулаком по голові або особі, кусаються,
плюються і т. п. ). Така агресивна поведінка завжди ініціативно, активно, а
іноді й небезпечно для оточуючих, і тому вимагає грамотної корекції.
Основними причинами проявів дитячої агресивності є:
- Прагнення привернути до себе увагу
однолітків;
- Прагнення отримати бажаний результат;
- Прагнення бути головним;
- Захист і помста;
- Бажання ущемити гідність іншої з метою
підкреслити свою перевагу.
У дітей, як і у
дорослих, існує дві форми прояву агресії: недеструктивна агресивність і
ворожа деструктивність.
Перша - механізм задоволення бажання, досягнення мети
та здібності до адаптації. Вона спонукає дитину до конкуренції в навколишньому
світі, захисті своїх прав та інтересів і служить для розвитку пізнання і
здатності покластися на себе.
Друга - не просто злісне і вороже поведінка, але й
бажання заподіяти біль, отримати задоволення від цього. Результатом такої
поведінки зазвичай бувають конфлікти, становлення агресивності як риси
особистості та зниження адаптивних можливостей дитини.Хочу запропонувати нам разом розібратися в цій важливій темі, переглянувши цикл лекцій Катерини Мелютиной "Про дитячу агресивність".
Перша лекція

Немає коментарів:
Дописати коментар